Sunday, August 14, 2011

BEDAH BUKU

Assalamualaikum..Apa khabar wahai iman..

Lama sudah tidak menge'post kat blog nih. Sebenarnya banyak yang ingin di kongsi tetapi tidak terluah lantaran komitmen yang semakin menggunung. Pelbagai perkara suka dan duka yang menimpa diri sepanjang beberapa waktu ni. Ujian yang semakin membuatkan diri ini mampan. Celoteh kali ini mungkin hanya beberapa kerat sahaja kerana Qisy pun sekarang tengah sambil-sambil siapkan assignment. Sebenarnya dalam post kali nih, Qisy nak bedah buku sedikit. Sehari sebelum hari ini, Qisy baru usai membaca sebuah novel hasil karya Faisal Tehrani. Judul novel ini ialah Tunggu Teduh Dahulu. Bagi Qisy kandungan buku ni memang agak mantap bagi sesiapa terutama wanita yang membacanya. Penuh dengan liku seorang muslimah yang kukuh aqidahnya. Setiap permasalahan yang melanda dijawab berdasarkan teras Islam.

Watak utama iaitu Salsabila Fahim sangat memberikan impak yang dahsyat untuk seorang muslimah. Andai wujud wanita seperti ini di unia ini, Qisy boleh katakan 99% beliau boleh dijadikan contoh teladan untuk muslimah yang sepadu ukhrawinya dengan duniawinya.

Apa pun, ini hanyalah pendapat Qisy selepas membaca buku tersebut. Setiap orang berbeza pendapat. Tapi Qisy galakkan para novelis untuk berkarya dengan cara begini. Padat berinformasi dan juga indah susunan plotnya.

Sekian dahulu. Allahualam.Andai terkhilaf tolong tegurkan..

Wif luv
SBR

2 comments: