Wednesday, August 31, 2011

HATI SAYA DUKA

Banyak yang terpendam hendak di luah
Saya ingin semua tahu rasa apa dalam hati ini
Saya ingin semua selami apa yang saya rasa
Bercampur
Tapi tatkala hendak meluahkannya
Pasti tersekat di kerongkong
Kalau di luah matilah ibu
Kalau di telan matilah ayah
Boleh sahaja saya hamburkan segalanya
Tapi itulah tanda saya pentingkan diri sendiri
Apabila memilih untuk fikirkan tentang orang lain
Saya yang ditusuk sembilu
Lalu melalui puisi ini saya suratkan apa yang terbuku
Lantaran saya memilih jalan tengah
Agar diri tidak duka dan orang lain tidak terasa
Saya coretkan segalanya dalam sisipan tersirat

Ya Allah
Saya sangat bersyukur kerana diri ini masih tidak melupakan-Mu
Kau lindungi diri hamba hina ini
Alhamdulillah
Hari ini saya ingin juga menulis sesuatu
Tangan terasa digerakkan
Saya sangat teringin berjumpa dengan Rasulullah s.a.w
Tapi terasa sangat sangat sangat tidak layak
Kerana itu saya hanya mampu mengungkap aku rindu kekasih Allah
Saya ingin menyerap segala ketabahannya mengharungi ujian Allah
Ketenangan baginda
Saya ingin dirindui seperti Muhammad
Disenangi oleh manusia
Bukan semua orang tapi cukuplah darah daging sendiri
Cemburu juga kadangkala
Allah kasih akan Muhammad
Umat rindukan Muhammad
Disayangi datuknya
Walau diancam pelbagai kedengkian
Kekasih Allah sentiasa bertambah kukuh semangat
Apatah lagi imannya
Tidak mampu dipertikai
Lantaran padunya sokongan

Namun aku insan biasa
Hamba Allah yang hanya mampu berusaha mengejar redha-Nya
Mengapa orang seperti tidak tahu
Bahawa saya punyai perasaan itu
Saya juga ingin dipeluk dibahu penuh kasih
Bersiar-siar penuh ceria
Tidak sudah saya kebalkan hati agar tidak duka
Sampai tawar segala rasa
Saya mungkin pernah buat silap
Itu kata-kata yang sehingga hari ini membuat hati ini kembali teduh setelah luka
Mungkin saya tiada harta untuk berbakti
Tapi saya ada kasih yang saya tunjuk dari perlakuan
Masih kaburkah
Mungkinkah saya yang tak nampak mereka tahu
Hendak sahaja saya beritahu pada semua
Siapa yang menyakiti hati
Tapi saya tahu itu hanya memburukkan mereka
Lalu Allah menjadi tempat mengadu
Sangat tenang bila saya melepaskannya di hadapan Allah
Dari saat ke saat saya menunggu mereka sedar akan hati saya
Malah hingga kini kian jauh mereka dari saya
Saya takut kalau itu petanda saya tidak diredhai Allah
Cemburu lagi saya lihat kepayahan orang itu
Menyiapkan hidangan untuk insan tersayang
Hairan kenapa tidak begitu lakunya kepada saya
Itukah tanda saya bukan yang disayang

Alhamdulillah tersurat jua apa yang terpendam
Mungkin sukar untuk dimengerti
Tapi saya ingin semua tahu bahawa Allah tahu yang terbaik untuk hamba-Nya
Sabar dan teruslah bersabar
Hingga suatu waktu sabar menjadi sebati di hati
Saya tidak berseni dalam coretan
Hanya mengikut gerak jari
Namun ini sangat ikhlas lahir dari sudut yang paling dalam dari hati
Perasaan yang ingin dituju kepada mereka itu
Orang yang saya kasih
Ada harapan di kalbu saya
Mungkin lambat sedikit mereka mahu sedar
Bahawa mereka sangat sayangkan saya
Saya juga berharap
Supaya mereka tidak terlambat
Selagi ada masa Allah berikan

Ya Allah bahagiakan hati insan kesayanganku
Bukakan pintu hati mereka yang menyakiti
Ubahkan menjadi kasih dan saying
Kelak insan yang dilukai terus sembuh
Sesungguhnya saya ingin damai dan satu..
Amin.

Balqisy ,Syawal 3, 1 September 2011

1 comment:

  1. Wah kak qis nape tu???
    banyak masalah nampak
    apepon selamat hari raya maap zahir batin
    0-0 yer :D

    ReplyDelete