Monday, August 15, 2011

TARAWIKH

Assalamualaikum..

Malam semalam ialah tarawikh kita yang ke-16..
Hari tersebut adalah hari yang agak mencabar fikiran Qisy dan sahabat-sahabat. Qisy, Dina dan Syera tersedar yang kami terpaksa mengambil keputusan berat samada menghadiri kelas ataupun ke surau untuk solat Isya' berjemaah. Sebenarnya, pada awal waktu lagi kami sudah berpesan pada wakil kelas kami untuk negotiate dengan lecturer Mandarin tentang waktu kelas malam itu. Beliau berbangsa Cina. Miss nak buat kelas pukul 8.00 malam. Bayangkanlah pukul 8 itulah baru siap makan. Waktu berbuka ialah 7.32pm. Lepas makan dah tentu nak solat Maghrib. Memang terkocoh-kocoh lah..
Kami tidak pasti samada wakil kelas ada berjumpa Miss. Jadi kelas tetaplah diadakan. Kelas malam pada malam itu sebenarnya untuk test reading. So memang lah wajib pergi. Dalam keadaan yang sangat tidak seronok itu, terpaksa kami membuat keputusan dengan berat hatinya. Berkumandanglah suara Pak Imam berjemaah.
Hanya Allah yang tahu bagaimana rasanya hati ni. Sudahlah diri nih kerap kesuntukan waktu nak beribadah pada waktu siang. Malam itu diragut pulak waktu yang memang teramat singkat untuk beribadah..Terkian sangat-sangat. Memanglah boleh kalau nak solat sendiri je dekat bilik, tapi suasana ibadah itu lain bila kita berjemaah, terutama di surau atau masjid..
Itulah sedikit luahan hati untuk hari nih..

Bila sebut pasal terawikh nih, Qisy ada nak share sedikit tazkirah dari seorang sahabat ketika kami berjemaah selepas kelas malam tersebut:

Seperti yang ramai InsyaAllah tahu bahawa dalam bulan Ramadhan ni kita ada 3 fasa. Rahmat, pengampunan dan juga pembebasan dari api neraka. Benda amat tersirat dan terpaksa kita ungkai sendiri barulah dapat kita nampak kesannya fasa tersebut. Kita ambil contoh paling nyata iaitu solat sunat terawikh. Pada fasa pertama iaitu 10 hari pertama dalam bulan Ramadhan, kita boleh nampak berduyun-duyun manusia yang bersama-sama berjemaah. Sebenarnya jika dilihat daripada hikmah tersirat, Allah membrikan rahmatnya pada fasa ini kepada ramai hamba-hambanya. Namun apabila masuk ke fasa kedua iaitu 10 hari berikutnya, jemaah semakin kurang. Saf semakin sedikit. Di sini kita boleh lihat bahawa Allah memlih hamba-hamba yang diigini untuk Dia beri peluang memohon keampunan. Kaki dan hati mereka diringankan untuk bersama berjemaah. Begitu juga hari-hari terakhir Ramadhan di mana terletaknya fasa ke-3. Semakin berkurang jumlah yang sepenuh hati ingin berjemaah. Hanya Allah mengetahui siapa hambanya yang layak diberi nikmat2 tersebut..

Jadi dekat sini Qisy harap sangat diri ini menjadi antara yang terpilih untuk merasai hadiah dari Allah tersebut. Walaupun mungkin kita tiada masa hendak berjemaah di surau atau masjid atau pun di rumah, cukuplah istiqamah melaksanakan ibadah walaupun seringan-ringannya dalam bulan Ramadhan ini. Ikhlaskan hati untuk memohon pada Allah agar diri sentiasa Istiqamah. Anda terkhilaf tolong tegurkan. Sharing is caring.Caring is loving. Loving is for the sake of Allah to Jannah Allah...InsyaAllah..

Allahualam.Maafkan andai susunan kata hamba tidak puitis.. Wassalam..

Wif luv
SBR

No comments:

Post a Comment